Werken als zzp'er in de zorg

Wil jij werken als zzp’er in de zorg omdat je dat jaren geleden ook hebt gedaan of omdat je toe bent aan een nieuwe uitdaging. Voor allebei hebben wij interessante job-mogelijkheden. Graag vertellen we je meer over het werken in de zorg als zzp’er en wat je van ons als uitzendburo mag verwachten.

Wil je werken als zzp'er in de zorg?

Als zzp’er werk je als zelfstandige in de zorg. Zzp staat voor ‘zelfstandige zonder personeel’. Wil je graag flexibiliteit, omdat je bijvoorbeeld een gezin hebt en liever je eigen tijd indeelt, dan kun je ervoor kiezen om als zzp’er in de zorg te werken. Op basis van een overeenkomst voer je werkzaamheden uit voor (meerdere) opdrachtgevers. Om niet iedere keer zelf op zoek te hoeven naar werk, kun je je aansluiten bij Interfact. Het uitzendburo voor zorg en welzijn in Amsterdam en ’t Gooi. Je bent niet in loondienst bij Interfact, maar wij zorgen dat je aan de gewenste opdrachtgever wordt gekoppeld als je op zoek bent naar werk dat bij je past.

ZZP of uitzendkracht

Als ZZP'er ben je zelfstandig ondernemer en daar komt het nodige bij kijken. Het is jouw belang en dat van je opdrachtgevers, maar ook van Interfact Uitzendburo dat helder aantoonbaar is dat je zelfstandig bent. Dat bewaakt Interfact Uitzendburo als bemiddelaar namens alle partijen. Bij Interfact Uitzendburo kun je als je Niveau 3 bent of hoger, als ZZP'er bemiddeld worden. Heb je een lager niveau, dan kun je als (flexibele)uitzendkracht bij Interfact Uitzendburo aan de slag.

Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg

Als ZZP'er moet je ook voldoen aan de eisen van de WKKGZ, de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. Download hier de handreiking vanuit het ministerie van VWS.

ZZP'er of Uitzendkracht

ZZP'er zijn geeft veel vrijheid, maar brengt ook veel administratie en organisatie met zich mee. Als je dat leuk vindt en er goed in bent is dat prima. Als je er niet zo goed in bent en je zaken niet goed regelt, loop je veel risico's. Als uitzendkracht ben je bij Interfact Uitzendburo net zo flexibel dan wanneer je als ZZP'er werkt., met dat verschil dat je helemaal geen administratieve en zakelijke organisatie hebt en veel zekerheid krijgt. Kies bewust wat het beste bij jou past en waar je blij van wordt!

Als ZZP'er

  • moet je voldoen aan de eisen die de IB-ondernemerschap stelt

  • moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel
  • regel je verzekeringen en belastingafdrachten en voer je een deugdelijke boekhouding
  • zijn arbeid gerelateerde kosten zoals training en opleidingen, verbruiksmiddelen of reiskosten voor eigen rekening, maar ook aftrekbaar van je inkomen waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen als je het goed administreert en onderbouwt
  • hou je zelf financiële reserves aan voor onverwachte situaties zoals periodes waarin je geen opdrachten hebt, met vakantie gaat of ziek bent
  • bouw je zelf pensioen op
  • factureer je (alleen) gewerkte uren. werk je niet, zoals tijdens vakantie en ziekte, dan kun je niets factureren en heb je ook geen recht op ww of andere uitkeringen
  • onderhandel je met je opdrachtgevers over je tarief en reken je meestal niet apart ORT of reiskostenvergoedingen
  • stuur je facturen en houd je een debiteurenadministratie bij
  • reken je een bruto tarief waarover je inkomstenbelasting afdraagt en in sommige gevallen BTW
  • wacht je gemiddeld minimaal 30 dagen op de betaling door opdrachtgevers
  • draag je het risico dat opdrachtgevers niet tevreden zijn en facturen niet betalen
  • betaal je aan Interfact Uitzendburo een fee per gewerkt uur voor bemiddelingsdiensten
  • moet je voldoen aan de WKKGZ eisen, de kwaliteitseisen aan zorgverlening
  • dien je te voldoen aan het keurmerk HKZ voor ZZP'ers. Als ZZP'er toon je met het HKZ-certificaat aan te voldoen aan de wet- en regelgeving (Wkkgz) én aan de uitgangspunten voor kwaliteit die voor zorg gelden. Uiteraard word je als zorgprofessional ook beoordeeld op de betrouwbaarheid van je administratie én het werken volgens de principes van een kwaliteitsmanagementsysteem (PDCA). Om het certificaat te behalen, doorloop je een persoonlijk assessment door een onafhankelijke assessor. Een HKZ-certificaat voor zzp’ers in de zorg en welzijn heeft een geldigheidsduur van drie jaar

Als uitzendkracht

  • heb je een arbeidsovereenkomst met Interfact Uitzendburo en ben je verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en werkloosheid
  • krijg je netto loon, waar je niets meer van hoeft af te dragen, binnen een week betaald
  • bouw je vakantiedagen op, die doorbetaald worden
  • bouw je pensioen op, al na 8 gewerkte weken.
  • krijg je doorbetaald op feestdagen, verzuimdagen, vakantiedagen, je hebt recht op (doorbetaald) bijzonder verlof en je krijgt vakantiegeld en bouwt pensioen op. Als je dat allemaal uitrekent, is dat in totaal bijna 30% bovenop je netto loon
  • Interfact Uitzendburo is verantwoordelijk en betaalt jouw loon altijd uit, of de opdrachtgever nu tevreden is of niet en wel of niet betaalt
  • ben je niet rechtstreeks verantwoordelijk voor de eisen die de WKKGZ stelt, dat is de opdrachtgever.
  • heb je geen administratie te doen behalve, net als iedereen, eens per jaar aangifte
  • heb je nog steeds volledige flexibiliteit. Je hebt 24-uur per dag toegang tot onze App en kun je de diensten aanvragen die jij wenst. Geen verplichtingen van vaste uren.

De voordelen

vrijheid in je werk

Vrijheid

eigen tarief zzp

Eigen tarief

afwisseling in zorg

Afwisseling

passie voor de zorg

Passie

De voordelen van werken als zzp’er

De belangrijkste voordelen van werken als zzp’er hebben we voor je op een rij gezet:

Je hebt veel vrijheid
Doordat je je eigen tijd kunt indelen, ben je baas over je eigen agenda. Je zit niet gebonden aan vaste tijden en bent daardoor behoorlijk flexibel. Of je nu spontaan een middag met je kinderen erop uit wilt of juist liever een nachtdienst werkt omdat je dit beter past. Je hebt zelf de regie in handen.

Je bepaalt je eigen tarief
Met name als er een krapte op de markt is, kan het extra interessant zijn om als zzp’er aan de slag te gaan. Je bepaalt je eigen tarief (natuurlijk in alle redelijkheid, anders loop je het risico geen werk te krijgen) dat vaak hoger ligt dan een salaris van iemand in loondienst. Houd er wel rekening mee dat je bepaalde kosten moet dekken. 
Ook kan het voorkomen dat bepaalde opdrachtgevers vaste tarieven hanteren per functie.

Je doet wat je echt leuk vindt
Je hebt affiniteit met hetgeen je nu aan de slag gaat. Je hebt je niet voor niets ingeschreven als zzp’er. Dat moet je dan wel leuk vinden! En wat is er nu leuker dan te werken voor en aan iets, waar je hart sneller van gaat kloppen. Als zzp’er ben je in control over de opdrachten die je aanneemt. Komt er iets voorbij wat je minder ligt of wat niet bij je past. Dan kun je dit afwijzen en aan de slag met projecten waar je wel blij van wordt.

Je hebt veel afwisseling (als je dat wenst)
Als zzp’er werk je meestal voor verschillende opdrachtgevers. Dat geeft je kijkjes in verschillende keukens. Hier leer je super veel van en is prettig voor de afwisseling. Uiteraard kun je je ook committeren aan een langdurig project waardoor je je volledig kunt verdiepen. Het is maar waar jijzelf de voorkeur aan geeft.

Aan de slag als zzp’er in de zorg

Ben je enthousiast geworden en wil je aan de slag als zzp’er in de zorg via Interfact Uitzendburo? Zorg dan dat je bent ingeschreven bij de KVK. Lees je goed in want je krijgt een SBI code als je je inschrijft. Er zijn een aantal SBI codes speciaal voor zzp’ers in de zorg. Deze gaan gepaard met wet- en regelgeving waaraan je als zzp’er moet voldoen. Check dus goed welke code voor jou van toepassing is voordat je je gaat aanmelden.

Daarnaast heeft iedere zzp’er in de zorg een meldplicht. Je moet je melden bij Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Je wordt dan opgenomen in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa).

Wil jij je inschrijven als ZZP'er bij Interfact Uitzendburo? Verzamel de volgende gegevens:

  • Geldig identiteitsbewijs (paspoort/ID-kaart)
  • Een geldig actueel inschrijvingsbewijs bij de kamer van koophandel
  • Ingevulde ondernemerscheck van de Belastingdienst, lees hier meer.

  • Een BTW-vrijstellingsbewijs of BTW-nummer
  • Een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) niet ouder dan 6 maanden met screeningsprofiel 45
  • Een geldige inschrijving in het BIG-register (indien van toepassing)
  • Alle relevante en geldige diploma’s
  • Een actueel overzicht van bekwaamheid van voorbehouden en risicovolle handelingen
  • Referenties van klanten
  • Een geldige bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering (voor zaakschade en persoonlijke schade van minimaal € 500.000,- met een specifieke dekking voor intramurale en extramurale zorg) inclusief betaalbewijs
  • Een bewijs van inschrijving in het kwaliteitsregister

  • Een klachtenprocedure
  • Bewijs van aansluiting bij een erkende geschillencommissie
  • Een geldig HKZ-certificaat

Wat is belangrijk om te weten?

administratie

Administratie

inkomstenbelasting

Inkomstenbelasting

pensioenopbouw

Pensioenopbouw

Woonondersteuner

Arbeidsongeschikt

Wat is belangrijk om te weten?

Ga je als zzp’er in de zorg werken? Dan is het wel belangrijk om op de hoogte te zijn van de volgende dingen:

Administratie bijhouden
Als zzp’er moet je je administratie bijhouden. Je kunt kiezen voor een boekhouder die de administratie voor je uit handen neemt, maar dan nog ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) aanleveren van je administratie.

Aangifte inkomstenbelasting
Als zzp’er doe je één keer per jaar aangifte bij de belastingdienst voor de inkomstenbelasting. Het is dan van cruciaal belang dat je administratie op orde is om de juiste cijfers aan te leveren.

Pensioenopbouw
Als zzp’er bouw je niet automatisch een pensioenvoorziening op. Dit betekent letterlijk dat je geen potje met geld uitgekeerd krijgt zodra je met pensioen gaat. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor en moet je zelf opbouwen. Er zijn verschillende manieren om dit te regelen. Laat je hiervoor goed adviseren om later niet voor verrassingen te staan.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Er is helaas geen vangnet voor je, als je je hier als zzp’er niet voor verzekerd. Iedereen kan het risico lopen om (tijdelijk en/of gedeeltelijk) arbeidsongeschikt te raken. Ben je in loondienst dan heb je recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering als je niet meer kunt werken. Wil je het risico niet lopen? Sluit dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering af (AOV). De overheid heeft speciale aftrekposten voor zzp’ers waardoor een dergelijke verzekering aantrekkelijker wordt om af te nemen.

Tot slot is het goed om het volgende te weten:

  • Als zelfstandige koop je de dienstverlening van Interfact in. Hiervoor betaal je een servicevergoeding per gewerkt uur, exclusief btw.
  • Interfact is niet verantwoordelijk voor het (tijdig) betalen van jouw facturen. Als de opdrachtgever niet betaalt, heb je geen inkomsten.
  • Interfact is slechts verantwoordelijk voor de bemiddeling tussen zzp’er en de opdrachtgever.
  • Als ZZP’er ontvang je geen ORT. Je tarief is inclusief onregelmatigheidstoeslag en valt niet onder een cao.
  • Als ZZP’er ontvang je geen reiskostenvergoeding. In de meeste gevallen is dit in je tarief verwerkt.
  • Als ZZP’er moet je voldoen aan de wkkgz-eisen (klachtenregeling).

Wil je meer weten?

Heb je vragen of ben je benieuwd wat Interfact voor jou als zzp’er in de zorg kan betekenen?

Kom langs en we bespreken graag de mogelijkheden. Ook bespreken we dan wat er precies nodig is om aan de slag te gaan. Zien we je binnenkort?